همه چیز درباره فک رهن خودروهای قرعه کشی و لیزینگی

فک رهن سند خودرو قرعه کشی چیست
همه چیز درباره فک رهن خودروهای قرعه کشی و لیزینگی

همه چیز درباره فک رهن خودروهای کشی و لیزینگی

 
فک رهن خودرو یکی از اقدامات و قرعه کارهای مهم در رابطه با خرید خودروهای قرعه کشی و اقساطی لیزینگی می باشد که باید پیگیر آن باشید.
در این مقاله از مجموعه مقالات حقوقی اتو حیدر قصد داریم به موضوع فک رهن سند خودرو، شرایط فک رهن و استعلام فک رهن خودرو بپردازیم.
 

فک رهن سند چیست؟

چنانچه سند هر نوع دارایی و اموال ما تحت عنوان وثیقه و ضمانت در دست شخص دیگر و یا شرکتی باشد، اصطلاحا می گویند << سند در رهن >> می باشد و بعد از اتمام تاریخ معامله و در صورتی که طرفین به تعهدات خود عمل کرده باشند، مالک می توانند نسبت به آزادسازی سند خود اقدام کند که به اصطلاحا << فک رهن سند >> گفته می شود.
مثال موردی این موضوع به وفور در مورد وام های دریافتی از بانک ها قابل مشاهده و درک می باشد. مثلا با گرفتن وام خرید مسکن از بانک، سند مسکن به عنوان وثیقه و ضمانت بازپرداخت کامل وام دریافتی نزد بانک می ماند و بعد از تسویه کامل وام می توان نسبت به آزادسازی سند اقدام کرد.
 

فک رهن سند خودرو چیست؟

با توضیحاتی که در مورد فک رهن سند گفته شد میتوان دریافت که فک رهن سند خودرو به این معناست که تمامی شروط فروشنده انجام شود تا سند خودرو به شما تحویل داده شود.
 

فروش خودرو به شیوه سند در رهن

در سال ها اخیر با پیشی گرفتن میزان تقاضا از عرضه در بازار خودرو از یک طرف و از طرفی دیگر با اختلاف قیمت زیاد کارخانه و بازار آزاد که توسط سودجویان و دلالان خودرو انجام شده است، خودرو سازان با اقدام فروش خودرو به شیوه سند در رهن سعی در کنترل وضعیت بازار خودرو را دارند که کم و بیش موثر بوده است.
 
سند در رهن که شیوه جدید فروش خودرو سازان می باشد به این صورت است که سند خودرو ثبت نامی و قرعه کشی شده تا حدود یکسال بعد از تحویل خودرو به مشتری داده نمی شود تا نتواند به راحتی خودرو دریافتی با قیمت کارخانه را به قیمت بازار آزاد بفروشد. چرا که هیچ خریداری تمایل به خرید خودرو بدون سند و یا سند در رهن ندارد.
 

برای فک رهن سند خودرو چه اقدامی باید کرد و کجا بریم؟

برای فک رهن سند خودرو تنها شخصی که نامش در متن قرارداد ذکر شده است می تواند اقدام کند و هیچ شخص دیگری اجازه چنین اقدامی را ندارد مگر آنکه شخص وکیل داشته باشد و موضوع وکالتنامه مشخص و واضح در متن قرارداد مطرح شده باشد. برای فک رهن سند خودرو ساده ترین راه مراجعه حضوری به نمایندگی های خودرو سازان می باشد.