کاربرد واهمیت جلوبندی خودرو

تشخیص خرابی سیستم تعلیق خودرو
کاربرد واهمیت جلوبندی خودرو

کاربرد واهمیت جلوبندی خودرو

 
مجموعه ای از قطعات که وظیفه حفظ تعادل خودور به هنگام حرکت یا سکون را برعهده دارند، جلوبندی خودرویا همان سیستم تعلیق را تشکیل می دهند.
وجود سیستم تعلیق در خودرو از اهمیتی برخوردار می باشد ه در صورت خرابی یا نبود جلوبندی، خودوی شما تفاتی با یک کالسکه چوبی نخاهد داشت و بعد از طی مسافتی شما ترجیح می دهید که مسیر خود را پیاده بروید تا با ماشین بدون جلوبندی سالم.
 

کاربرد جلوبندی در خودرو

یک سیستم جلوبندی سالم از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است تا خودرو شما به هنگام حرکت و سکون و به هنگام پیجیدن به سمت راست یا چپ به راحتی این کار را انجام دهد و شما احساس راحتی به هنگام رانندگی داشته باشید.
سیستم تعلیق خودرو که در ایران با نام جلوبندی شناخته می شود تمامی نیروهای سطح مسیر را خنثی می کند و حرکت خودرو را روان می کند.
 
 

اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو

- طبق ها
- سیبک ها
- میل موجگیر
- میل تعادل
- سگ دست
- شغال دست
- دستگیره تعلیق
- سیستم فرمان
- اکسل
- فنر
- کمک فنر
 

جلوبندی خودرو از چه جنسی ساخته شده است

قطعات جلوبندی باید از موادی تشکبل شده باشند تا بتوانند وزن و فشار نیروهای وارده را تحمل کند. جلوبندی یا همان سیستم تعلیق خودرو از فولاد ساخته شده است واین فولاد حالت ارتجاعی دارد تا به هنگام وارد شدن نیرو و فشار، لرزه ها جذب شوند.
 

چه زمانی جلوبندی خراب می شود و علائم خرابی جلوبندی

در صورتی که خودروشما در مسیرهای خراب بسیار رفت آمد دارد غمر مفید سیستم تعلیق خودرو حدود 6 ماه می باشد که  اگر همین خودرو مسافت های کمی را طی کند و یا در مسیرهای هموارو سالم حرکت داشته باشد عمر مفید جلوبندی به حدود یک سال و نیم خواهد رسید.
 

علائم خرابی جلوبندی خودرو

- هنگام عبور از دست انداز و ناهمواری جلوی خودور صدا دارد
- به هنگام رانندگی فرمان خودرو به شدت می لرزد
- به هنگام رانندگی جلوی خودرو انگار ول و شل شده باشد
- کج شدن خودرو به یک طرف ( این مودرو ممکن است مشکل از کمک فنر باشد)
- فاصله زاویه چرخ خودرو
 

تعمیر یا تعویض جلوبندی؟

در گذشته جلوبندی ها بسیار سخت ساخته می شدند که در صورت خرابی با چکش کاری مشکل برطرف می شد، اما اکنون با وجود سیبک های روغنی و سگ دست های چدنی خشن امکان تعمیرات به راحتی وجود ندارد و درصورت تعمیر، نیاز به مکانیکی و تعمیرات به دفعات زیاد خواهد بود.
 

تفاوت جلوبندی در خودروهای سنگین با سواری؟

سیستم تعلیق در خودروهای سواری وزنی معادل 6 تن را تحمل می کنند که همان سیستم تعلیق یا جلوبندی در خودروهای سنگین حدود 5 تا 8 برابر این وزن را تحمل خواهند کرد. بنابراین قطعاتی که در جلوبندی خودروهای سنگین بکار برده می شوند باید قادر به تحمل وزن زیاد و توانایی ایجاد تعادل در خودرو را داشته باشند و از جنس بسیار سنگین و قدرتمند تشکیل شوند.
 
آیا موتورسیکلت جلوبندی دارد؟
موتورسیکلت ها هم مانند خودرو جلوبندی دارند که قطعات کمی تشکیل شده است و در قالب کمک فنرهای دوشاخه ای در جلوی موتوربصورت هیدرولیکی تعبیه شده اند که در انتهای موتور می توان کمک فنرهای دو طرفه را مشاهده کرد.